Elak Membeli dari Pemaju Bermasalah

10
623

Apa khabar semua?

Nampaknya ini hanyalah artikel yang kedua saya pada bulan Februari ni. Sebenarnya, saya sedang terfikir jugak apabila ada orang berkata pasaran hartanah Malaysia agak ‘slow’ kerana hakikatnnya saya sememangnya tak menang tangan untuk menguruskan pelbagai permintaan dan urusan berkaitan hartanah saya termasuklah klien yang mencari ladang sawit beribu-ribu ekar, ruang office untuk menempatkan lebih kurang 2,000 staff dan banyak lagi penjualan hartanah dari individu dan syarikat. Bagi anda yang mempunyai maklumat mengenai ruang office untuk disewa/dijual di sekitar
Putrajaya/Cyberjaya dengan saiz 50,000 – 100,000 sf
bolehlah menghubungi saya melalui email
di admin[a]tipshartanah.com. Mengenai ladang sawit, telah saya nyatakan dalam posting terdahulu tetapi pengecualian terhadap negeri-negeri di Kelantan, Terengganu, Kedah dan Perlis.

OK, berbalik kepada tajuk kita. Sebenarnya isu ni penting untuk kita bicarakan kerana banyak yang komplen kerana ‘tertipu’ dengan sikap pemaju-pemaju yang tidak bertanggungjawab dan
‘hati kering’ ni! Walau bagaimanapun ingin saya jelaskan sekali lagi… dan berulang-ulang kali bahawa dalam proses pembelian rumah, terutamanya anda yang kali pertama, sila dapatkan nasihat terlebih dahulu dari mereka yang mempunyai pengalaman atau dapatkan maklumat dari internet mengenai perkara yang mesti anda tahu sebelum menandatangani perjanjian pembelian dan mengeluarkan wang deposit anda yng boleh ‘hangus’.

Persoalan di sini adalah….

Adakah pemaju yang menipu ATAU anda yang kurang prihatin dan tidak membaca APA YANG SEPATUTNYA terlebih dahulu?

Dalam banyak keadaan, saya dapati pembeli kebanyakannya terus menandatangani semua dokumen yang diberikan oleh pemaju tanpa membaca terlebih dahulu dokumen berkenaan. Sememangnya pemaju telah menyatakan syarat-syarat atau klaus-klaus tertentu di dalam dokumen perjanjian mereka terutamanya Perjanjian JualBeli yang anda tandatangani. Oleh itu, dalam keadaan ini sebenarnya siapa yang silap? Tentulah pembeli!..

Walaupun dalam banyak kes pemaju boleh berkompromi dalam sesetengah hal seperti memulangkan wang deposit atau tidak mengenakan caj lewat bayar (dengan alasan) terdapat juga sesetengah pemaju yang langsung tidak boleh bertolakansur dan berunding di dalam hal ini. Oleh itu, andalah sebagai pembeli yang harus berhati-hati dan lebih prihatin sebelum membuat pembelian.

Cuba lihat apa telah terjadi kepad pembeli projek-projek daripada pemaju T*L*M, berapa projek yang tertangguh dan berapa banyak rumah yang diserahkan tidak berkualiti dan bermasalah? Jika kesilapan di pihak mereka, mereka akan cepat2 memberikan alasan tetapi jika anda sebagai pembeli yang silap, maka nahaslah anda dikenakan pelbagai caj dan tindakan. Tetapi mereka ada hak kerana semuanya telah diatur dan dinyatakan di dalam perjanjiaan yang anda telah tandatangani. Baru-baru ini, saya dapat tahu projek daripada pemaju ini juga tidak layak untuk mendapat pembiayaan daripada salah satu syarikat kewangan terbesar Malaysia. Alasannnya syarikat bermasalah.. Memang betul … dan patut dilakukan tetapi dalam keadaan sekarang ni siapa yang menjadi mangsa? Pemilik sedia ada dan pembeli.. pemaju tersebut sememangnya sedia maklum bermasalah dan akan diambil alih… tetapi mangsanya.. pembeli.. yang kayaraya.. Lembaga Pengarah mereka yang sudah boleh cabut… dan tinggalkan masalah mereka ditanggung oleh orang lain.

Oleh itu, sebagai bakal pembeli…. anda seharusnya (SEWAJIBNYA) menyelidiki terlebih dahulu syarikat pemaju projek yang bakal anda beli. Lihat ‘track record’ mereka – projek-projek yang telah disiapkan dan sedang dalam pembangunan dan dapatkan maklumat dari mereka yang mengetahui seperti bank officer, lawyer, valuer atau orang di dalam bidang hartanah. Namun begitu dalam kebanyakan kes, nama pemaju ini adalah berubah-ubah mengikut projek yang dilakukan. Apa yang boleh anda lakukan adalah melihat ‘Parent Company’ kepada syarikat pemaju berkenaan.

Sebagai contoh, mungkin projek di Taman Angkasalepas dibangunkan oleh Angkasalepas Development Sdn Bhd, dan jika anda ingin melihat ‘track record’ mereka sememangnya tiada kerana syarikat tetrsebut ditubuhkan khusus untuk projek berkenaan. Apa yang boleh anda lakukan adalah lihat ‘Parent Company’ kepada syarikat ini dan anda akan dapati ianya mungkin adalah anak syarikat kepada sebuah syarikat besar seperti ABC Berhad, yang mempunyai berpuluh-puluh anak syarikat lain. Oleh itu, anda lihatlah ‘track record’ ABC Berhad untuk mengetahui potensinya.

Semoga selepas ini sebagai pembeli, sama-samalah kita berhati-hati dalam membuat pembelian hartanah kerana ianya bukan melibatkan suatu jumlah yang kecil. Caj penalti sekcil 3% boleh jadi sebanyak RM3,000 dan jika ia dikenakan kepada anda berulang kali… huhhhhh… habislah..
Dan satu lagi… jangan biarkan diri kita di manipulasikan pemaju yang tidak bertanggungjawab ini… kita mungkin tidak ditipu ttapi kesannya sama sahaja kerana ianya dilakukan secara teratur dan sah disisi undang-undang.

Anda mempunyai pengalaman perit membeli rumah? Kongsikan pengalaman anda di sini!

10 COMMENTS

  1. Saya sangat berminat untuk membincangkan tentang bagaimana pembeli ditipu. Ada beberapa keadaan yang menyebabkan bagaimana pembeli ditipu. Ini adalah kebijaksanaan pemaju dan kelemahan pembeli.

    1. Pembeli ingin membeli rumah tersebut dengan cepat, oleh itu tidak sempat atau tidak tahu untuk mengetahui latarbelakang pemaju. Selalunya pemaju menyatakan rumah telah hampir habis di jual, harga akan naik, jalan high way akan dibuat, masjid, shopping complex dan berbagai-bagai lagi kalau tak beli melepas. Tetapi janji belum tentu dikotakan.

    2. Pembeli tak tahu dimana tapak yang hendak dimajukan. Pembeli hanya tengok pelan sahaja, oleh itu tak tahu ada kilang, cerun bukit, pembangunan sekeliling, tanah lombong dan sebagainya. Bila siap baru tahu keadaan rumah sebenarnya. Siapa nak tengok tapak rumah yang jauh dan belum ada apa-apa lagi.

    3. Syarat-syarat yang dibekalkan adalah sukar diketahui.
    Selalunya pembeli tak tahu syarat-syarat yang di harus dipersetujui. Siapa ada masa untuk menyemak syarat-syarat tu. Syarat-syarat tu pun diberi lepas bayar pendahuluan dan masa untuk semak adalah terhad. Ada ke orang bawa balik dokumen perjanjian untuk disemak sebelum tandatangan.

    Oleh yang demikian pemaju sememangnya tak suka memajukan projek “siap baru jual” kerana tidak mahu menanggong risiko dan mendapat kerugian. Ini adalah satu cara bagaimana pembeli boleh ditipu. Jika telah siap dibina, pembeli tahu workmanship rumah tersebut, kedudukan bangunan dimana, keadaan sekeliling dan samada apa yang dinyatakan adalah benar dan jika rumah tak siap sempurna, siapa nak beli.

    Saya cadangkan elakkan beli rumah yang belum siap.
    Lebih banyak risiko dari mendapat keuntungan.

  2. Saya bersetuju.. jika boleh sebaiknya kita elakkan membeli rumah yang belum siap, terutamanya yang masih kurang 50% pembinaannya serta dibina oleh pemaju yang kurang dikenali dan mempunyai rekod kurang baik.
    Lebih baik mahal sedikit tetapi membeli rumah yang siap daripada beli awal semasa pelancaran tetapi selepas bertahun-tahun, rumah masih tak siap..

  3. Apa yang perlu kita lakukan jika terlibat dalam projek terbengkalai? Maksud saya pinjaman telah dibuat dan pembayaran bulanan juga telah dilakukan. Malangnya projek perumahan tersebut terbengkalai.

    Apa yang patut saya lakukan? Perlukah saya tidak meneruskan pembayaran pinjaman tersebut?

  4. Ini sebenarnya lebih melibatkan perbincangan dengan pihak bank. Anda memerlukan sokongan dokumen menyatakan projek tersebut telah terbengkalai termasuk pengesahan peguam. Walau bagaimanapun, sememangnya amat sukar untuk mendapatkan kebenaran daripada bank untuk terus berhenti membayar bayaran bulanan tersebut.. lebih-lebih lagi apabila anda bertindak berseorangan (kebiasaannya.. kerana pembeli-pembeli lain mengambil pinjaman dari bank yang berlainan) dan tidak dapat berurusan terus dengan pihak atasan bank dan pembuat keputusan.
    Oleh itu apa yang boleh dilakukan adalah terus berbincang dengan pihak bank supaya pembayaran bulanan dapat dikurangkan pada tahap minimum dan dalam masa yang saya mengumpulkan semua pembeli untuk mendapatkan sokongan dan memperolehi satu keputusan terutamanya daripada REHDA (Persatuan Pemaju Perumahan dan Hartanah Malaysia) dan juga Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan.
    Hanya dengan surat sokongan dari kedua-duanya barulah tindakan anda dilihat akan lebih berpeluang untuk mencapai keputusan yang lebih positif.

  5. saya membeli rumah dr. anak syarikat TALAM di putra perdana, puchong sejak Nov. 2002… rumah itu masih belum siap sedangkan bayaran progresif telah 70% dibayar oleh bank… setiap kali menelefon TALAM… jawapannya tarikh penyiapan TERBARU dalam masa 6 bulan lagi… tarikh terbaru adalah ogos 07… menipu lagi…

    kalau mengikut S&P, mereka sudah perlu bayar LAD hampir RM30,000 (setakat mei 07)… ntah mereka nak bayar nanti @ tidak… mungkin mereka akan mufliskan anak syarikat mereka itu, jadi tak perlu bayar LAD kepada pembeli…

    saya telah meminta bank untuk mula membayar installment walaupun rumah masih belum handover…

    saya harap sesiapa yang membaca komen saya ini supaya berhati-hati dengan TALAM dua muka ni… penipu besar…

  6. salah satu syarat untuk mengeluarkan kwsp akaun 2 untuk belian rumah kedua ialah ada bukti rumah pertama telah dijual…

    dalam kes saya, rumah pertama masih tidak pasti bila akan siap dan saya terus menyewa di sana-sini… adakah cara untuk merayu kpd kwsp? mungkin dgn. berjanji akan menjual rumah pertama jika ia siap kelak…

    tolong saya…

  7. saya telah membeli sebuah rumah di sini pemajunya ialah Sepakat Engineering,banyak masalah timbul spt:
    1)keluasan tanah berkurangan berbanding pelan
    2)bahan binaan dibuat daripada bata murah dan rapuh dan saya telah mengadu kepada pemaju dan mereka cuma menukar bata rumah saya sahaja tanpa menukar bata rumah pembeli lain.
    3)Pelan atau bentuk telah ditukar begitu ketara dan kelihatan buruk dan nampak sangat pemaju ingin jimat kos.
    4)projek telah berjalan setahun setengah tetapi tak sampai 50 peratus siap
    Tolong saya macamana nak buat pemaju penipu nie.

  8. ashik dengar pasal masalah pemaju dekat bangunan biasa,camane plak dengan bangunan hospital?plz komen…..

    tempatnikan lagi perlu diberi perhatian sebab ia melibatkan banyak pihak yang terlibat termasuklah orang awam……

  9. Nama pemaju: TARAF WAJAR SDN BHD.
    Company no: 575988-m.
    Lokasi: Nilai / Seremban / Gadong / Gadong Indah labu.
    Poskod: 71900
    Negeri: Negeri Sembilan

    Saya merupakan salah seorang pembeli rumah dengan pemaju ini (TARAF WAJAR SDN BHD) pada nov 2009. Rumah telah siap tidak sepenuhnya pada Sept 2011 (meter TNB ada tapi MCB letrik takda). Sepatutnya projek rumah ini dijangka siap FEB 2011 (cepat betul jangkaan), Ade satu masalah iaitu bumbung depan rumah tidak ikut plan akitek (sepatutnya 1 rumah 1 bumbung, pemaju buat dua rumah 1 bumbung – Bermaksud plan dalam S&P pon lain, yang siap nye lain – 28 pemilik rumah tidak setuju design yang salah buat.). Alasan pemaju (TARAF WAJAR SDN BHD) pembekal kekuda bumbung salah buat kekuda.

    Pemaju (TARAF WAJAR SDN BHD) memberitahu bahawa pihak pemaju akan memohon CF (Certificate of Fitness) dengan pihak majlis perbandaran dan akan mengubahsuai balik bumbung tersebut. Sebelum Hari Raya Aidilfitri (28 sept 2011) pemaju (TARAF WAJAR SDN BHD) memberitahu CF dah lulus dan boleh mengambil kunci rumah. Minggu berikutnya Pemaju (TARAF WAJAR SDN BHD) memberitahu pemasangan meter paip air akan dibuat.

    Apabila saya ingin mengambil kunci bayaran Rm250 dikenakan. Oleh kerana Saya tidak setuju dengan design bumbung tersebut saya tidak dibenarkan mengambil kunci kerana pihak Pemaju (TARAF WAJAR SDN BHD) mendakwa ingin membuat kerja-kerja pengubahsuaian bumbung. Tujuan saya ingin mengambil kunci untuk kerja pemasangan Grill pintu dan sebagainya (tak dapat la nak buat). Kata pihak pemaju lagi (TARAF WAJAR SDN BHD) kene tunggu 2-3 bulan sampai bumbung siap baru boleh buat pemasangan grill.

    Semalam 16 sept 2011 saya meninjau keadaan rumah saya itu dan mendapati meter paip air rumah saya dan rumah sekitar hilang.
    Sedangkan jalan masuk ke taman perumahan saya ini dihalang (ditutup) batu oleh pihak (TARAF WAJAR SDN BHD).
    Kerja-kerja pengubahsuai bumbung pon nampak kurang rancak. Adakah pemaju (TARAF WAJAR SDN BHD) ini bermasalah?

    Dan bagaimanakah ciri kelulusan CF dibuat? sedangkan MCB (Miniature Circuit Breakers) belum dipasang serta rumah tidak mengikut plan akirtek (S&P) dan Saya telah pon melunaskan sepenuhnya bayaran TNB serta SAINS kepada pihak pemaju (TARAF WAJAR SDN BHD). Mengapa Tidak boleh mengambil kunci dan mendiami rumah saya sendiri (bayaran penuh rumah telah pon dibuat kepada pihak bank)..

    Kelemahan rumah saya:-

    1) Simen mudah pecah (Lantai dan dinding -Mungkin Kurang nisbah simen & pasir).
    2) Bumbung depan tidak ikut plan dalam S&P (dalam proses pengubahsuaian). 28 pemilik rumah tidak setuju design yang salah buat.
    3) Meter air baru dipasang Hilang.
    4) Nak diduduki Lambat walaupun CF dah dapat.
    5) Pihak pemaju cuba berdalih (pemasangan meter air dikenakan rm185).
    6) MCB (Miniature Circuit Breakers) belum dipasang.

    Apakah pendapat saudara dan saudari di atas pemasalahan saya ini? Harap dapat membantu saya..

    Insan terluka,
    Semak..

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here