Rumah makin mahal… siapa yg beli?

Sebenarnya saya nak kupas sikit isu ni sejak 2-3 minggu lepas lagi selepas saya melihat Indeks Harga Rumah yang semakin meningkat… pada satu tahap yang saya fikir sangat tinggi.

Apa yang bermain di fikiran saya, ketika ekonomi yang kurang baik… rumah semakin banyak dijual dan yang peliknya pada harga yang kadang2 kurang munasabah…tu kata saya la… tapi orang2 kaya apa sangatlah la kan…

Saya rasa anda pun akan berkata mestilah akan semakin mahal sebab semua orang nak beli rumah.. betul tak?.. tapi itu bukan isunya… isunya benarkah orang2 yang membeli rumah-rumah yang baru dilancarkan ini adalah sememangnya mereka yang terdiri dari golongan membeli untuk kediaman sendiri atau untuk pelaburan atau oleh spekulator yang memang banyak wang ni??

Rata-rata bila saya bertanya dengan mereka yang berpendapatan sederhana, kebanyakannya mengatakan bahawa sememangnya rumah sangat mahal dan mereka tidak mampu untuk memiliki di kawasan yang hampir dengan bandar jika mahukan rumah yang sedikit besar (seperti rumah teres beersaiz sekurang-kurangnya 20x70kp).  Berdasarkan tinjauan saya juga rumah teres bersaiz tersebut di sekitar kawasan seperti Petaling Jaya, Subang Jaya, Ampang, Damansara dll semuanya secara purata berharga lebih dari RM350,000 dan kebanyakannya adalah RM450,000 dan ke atas.  Pada harga ini, bayaran ansuran bulanan pada kadar faedah terbaru 6.05% untuk tempoh 30 tahun adalah sekitar RM2,500.   Oleh itu pendapatan seharusnya minimum lebih kurang RM7,500 untuk anda membeli rumah pada harga ini (sudah tentu bergantung juga pada komitmen bulanan anda yang lain).   Tetapi kebiasaannya anda perlulah memiliki pendapatan sekitar RM10,000 untuk selesa membayar ansuran bulanan pada harga ini.

Jadi sebenarnya tidak ramai yang mampu membeli rumah-rumah baru yang dilancarkan tetapi ianya terus laris dijual seperti goreng pisang panas… dan berdasarkan maklumat dari kenalan saya di bank-bank, penilai dan agen hartanah, kebanyakan pembeli-pembeli ini sebenarnya adalah ‘Pelabur’ aka SPEKULATOR yang mempunyai kewangan yang kukuh dan membeli BUKAN untuk kediaman sendiri.   Mereka ini sebenarnya membeli rumah untuk BUAT DUITmembeli semasa pelancaran dan menjual semula ketika rumah siap – kadangkala ketika belum siap lagi telah dijual untuk mendapatkan keuntungan mudah.

Jangan salah faham… saya tidak menyalahkan sepenuhnya golongan ini tetapi objektif saya di sini adalah mengutamakan golongan yang ingin memiliki  rumah untuk kediaman sendiri yang mana mereka ini semakin tidak mampu untuk membeli rumah akibat daripada harga rumah yang semakin tinggi akibat aktiviti spekulasi di atas.

Golongan ‘pelabur’ ini juga majoritinya sebenarnya tidak menggunakan duit mereka untuk membuat keuntungan puluhan atau ratusan ribu RM ini tetapi sebaliknya mereka menggunakan kekuatan kewangan yang mereka ada untuk mendapatkan bank memberi pinjaman kepada mereka untuk membeli rumah-rumah tersebut.  Cuba bayangkan golongan yang mempunyai jutaan ringgit di dalam akaun mereka dan income bulanan puluhan atau ratusan ribu ringgit… sudah tentu bank akan tutup sebelah mata memberi pinjaman kepada mereka untuk pembelian rumah tersebut berbanding anda yang mungkin mempunyai sekadar mencukupi (dan terpaksa keluarkan duit dari simpanan Akaun 2, KWSP anda) semata-mata untuk membeli rumah untuk kediaman anda.

Ianya semakin jelas bahawa golongan inilah yang menyebabkan harga rumah melonjak pada kadar yang kadang-kdang tidak masuk akal… dan juga menyebabkan pemaju-pemjau semakin banyak yang membina rumah yang kurang berkualiti – semuanya saling berkait.

Jadi apakah penyelesaiannya?

Memang kita tidak boleh menghapuskan semuanya… dan walaupun diakui golongan spekulator ini juga membantu dalam pembangunan hartanah di Malaysia kerajaan seharusnya lebih mengutamakan golongan majoriti rakyat yang mahu memiliki rumah untuk kediaman sendiri.

Oleh itu, saya mengesyorkan kerajaan mengawal aktiviti ini melalui pemberian pinjaman kepada pembeli-pembeli rumah.  Caranya..

1) Jika pembeli membeli untuk KALI PERTAMA, bank dibenarkan untuk memberikan pembiayaan sehingga 100%, sebagaimana yang sememangnya ada sekarang.

2) Jika pembeli membeli rumah KEDUA, had pembiayaan seharusnya sehingga MAKSIMUM 85% sahaja (termasuk MRTA).  Walau bagaimanapun, pembeli masih boleh mendapatkan pinjaman sehingga 95% (termasuk MRTA) seperti di atas sekiranya beliau boleh membuktikan bahawa rumah pertama telah dijual (seperti memberi bukti dokumen JualBeli dan/atau ‘redemption letter’ dari pembiaya rumah pertama tersebut).

3) Jika pembeli membeli rumah yang KETIGA & SETERUSNYA, had pembiayaan seharusnya dihadkan kepada 50% sahaja.  Golongan kategori ini pastinya mereka yang membeli untuk tujuan pelaburan dan bukan untuk kediaman sendiri.  Oleh itu jika mereka ingin membeli untuk kali ketiga atau seterusnya, mereka seharusnya mempunyai wang mereka sendiri sebelum boleh membeli.

Sememangnya ini tidak akan dapat menghapuskan aktiviti spekulasi (dan bukan itupun matlamatnya) tetapi sekurang-kurangnya pada pendapat saya ianya akan dapat mengawal pembelian spekulasi yang menutup peluang mereka yang benar-benar ingin membeli untuk kediaman sendiri.

Ramai yang akan bertanya, golongan kaya raya ini masih dapat membeli kerana mereka mempunyai kewangan yang kukuh.  Bagi saya, sasaran utama adalah perumahan pada harga di bawah RM500,000 dan biasanya golongan yang sememangnya sangat kaya akan lebih menumpukan  rumah berharga lebih dari itu untuk keuntungan yang lebih besar (golongan ini tak pandang sangat kalau untung RM50,000 dalam tempoh 2 tahun kerana mereka boleh buat lebih dengan rumah yang lebih mahal).

Selain itu kawalan boleh dilakukan dengan menghadkan pembelian lebih dari 2 rumah oleh satu individu di kawasan perumahan yang sama.  Ini sememangnya berlaku kerana terdapat golongan spekulator ini yang membeli lebih dari 2 buah rumah di kawasan yang sama yang mereka tahu boleh membuat duit dengan mudah.   Sekali lagi, ini mungkin tidak dapat mengawal sepenuhnya tetapi sekurang-kurangnya dapat mengurangkan aktiviti tersebut.

Ini mungkin sekadar pandangan awal saya terhadap isu ini… dan sudah tentunya ianya boleh ditokok tambah oleh anda untuk manjadikannya lebih baik.  Saya juga menjemput mereka yang sedang mengikuti pengajian di dalam bidang hartanah untuk mungkin mengembangkan lagi isu ini dan menghasilkan suatu kajian/thesis yang lebih mendalam mengenai isu ini.

Anda mempunyai pendapat atau ingin menyumbang idea anda berkenaan isu ini? Saya amat alu-alukan anda memberikannya di sini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


6 Comments

  1. very true indeed….eco slow but increase like mad….erghh…

    ReplyReply
  2. aku sokong cadangan ni, kerajaan kene kawal puak2 speculator ni, kerna aku ade pengalman nk beli rumah,,,ade sorang malaun ni beli rumah di kajng hillpark sbnyk 10 unit dan then iklan kan thru ejen bhawa malaun ni nak jual sedangkan rumah maseh baru bine,,,last2 aku tak jadi beli sebab tak mahu kene tipu..

    ReplyReply
  3. Saya amat tidak bersetuju kerajaan mengambil langkah drastik begini. Ianya amat memberi kesan kepada saya yang baru sahaja apply loan utk rumah atas tanah. Sebelum ni kami duduk di apartment buruk saja, memandangkan anak dah ramai, kami terpaksa membeli kondo yang agak selesa. namun disebabkan kondo tersebut terlalu kerap kes pecah rumah kami ingin membeli rumah yang lebih selesa di atas tanah dan kawasan yang selamat. Tapi kami terpaksa membayar RM84K++ hanya utk membeli double storey ….adakah ini patut???? mana kami nak cari rm84K downpayment?? kenapalah kerajaan tak fikir mengenai perkara ini. kami ni nak beli pun subsale saja..tak mampu pun nak beli yang baru..sepatutnya kerajaan lebih bijak memikirkan langkah terbaik especially menangangi speculator speculator..ada lagi langkah terbaik yang patut difikirkan…bukan dengan buat kami merana nak mengumpul RM84k!!

    ReplyReply
  4. lyanie, loan rumah landed tu dah jadi loan rumah ketiga ke? apa kata jual dulu rumah2 ada sebelum ni…clearkan ccris…then baru apply loan untuk rumah landed tu…masih boleh dapat pembiayaan 90%….

    ReplyReply
  5. Saya cukup bersetuju dengan cadangan eezone. Lyanie tidak perlu kumpul cash sebanyak RM 84k. Adalah lebih baik sekiranya lyanie cairkan aset yang sedia ada untuk dapatkan jumlah tersebut. Itulah gunanya asset holdings yang kita ada. Selain itu, kita boleh apply skim pembiayaan yang lebih tinggi daripada bank seperti yang dikatakan eezone. Fikir2kan lah..

    ReplyReply
  6. Khairul

    saya setuju dgn tajuk ini..’rumah makin mahal’..tp kenapa???

    ReplyReply

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pembiayaan 80% Dalam Kajian Bank Negara | Tips Hartanah - [...] ini juga pernah saya timbulkan pada bulan Mei yang lepas (baca di sini) dan mungkin juga ianya menarik perhatian …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>