Home Berita Kesan High Speed Rail(HSR) Dan Hartanah

Kesan High Speed Rail(HSR) Dan Hartanah

0
1146

645_hsr_china_3
Malaysia dan Singapura menandatangani memorandum persefahaman (MoU) Projek HSR sejauh 350 kilometer dan dijangka siap pada 2026 yang disaksikan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak dan Perdana Menteri Singapura, Lee Hsein Loong.

Menjalankan perniagaan, membeli rumah atau bekerja di Malaysia dijangka menjadi lebih menarik bagi rakyat Singapura apabila projek Kereta Api Laju (HSR) Kuala Lumpur-Singapura siap pada 2026.

Hubungan rel yang mengambil masa 90 minit sahaja antara Kuala Lumpur (KL) dengan Singapura itu akan meningkatkan bilangan pekerja, pelancong dan pelabur yang berulang-alik antara kededua negara, menurut para peniaga dan pengamat.

http://www.myhsr.com.my/

http://www.myhsr.com.my/project.php

Sumber

Nilai hartanah di kawasan yang diwartakan sebagai stesen-stesen baharu Projek Rel Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR) dijang­ka meningkat sehingga 100 kali ganda apabila warta pengambilan tanah dan pelan cadangan projek berkenaan dikeluarkan kelak.

Dinasihati pemilik har­­tanah terutama orang Melayu tidak terburu-buru menjual ta­nah mereka di kawasan tersebut.

Ini kerana mereka perlu mula memanipulasi kesan jangka panjang dari segi peningkatan tahap sosio-ekonomi setelah projek itu siap.

Sumber

Tiga negeri yang terlibat dalam jajaran Kereta Api Berkelajuan Tinggi Kuala Lumpur-Singapura (HSR) mula membuat persediaan untuk menerima kesan limpahan pemba­ngunan projek berkenaan.

Cadangan projek landasan sejauh 350 kilometer dan mempunyai lima transit iaitu Seremban (Negeri Sembilan), Ayer Keroh (Melaka), Muar, Batu Pahat dan Iskandar Puteri di Johor itu akan bermula dari Kuala Lumpur dan berakhir di Jurong East, Singapura.

Sumber

Disini juga terdapat senarai tempat pelancongan dan menarik di setiap perhentian.

Tujuh tempat berhenti dicadangkan – Iskandar Puteri, Batu Pahat, Muar, Ayer Keroh, Seremban, Putrajaya dan Kuala Lumpur – adalah di Malaysia, dengan setiap lokasi menawarkan sesuatu yang istimewa untuk pelancong mencari keseronokan atau makanan istimewa tempatan yang lazat.

Rakyat Malaysia mengatakan mereka tidak sabar-sabar untuk kereta api yang akan dibina. Encik Firdaus Ahmad, 27, yang berniaga ayam di pasar kering danbasah Pasar Awam di Batu Pahat selama 10 tahun, berkata: “Saya mengalu-alukan kepada semua rakyat Singapura ke Batu Pahat, terdapat nasi briyani yang lazat di sini, dengan ayam dan daging…mereka akan suka.. itu. “

Sumber

[vc_gmaps link=”#E-8_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”]

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here