HouzKEY – semua orang boleh miliki rumah sendiri

0
397

KUALA LUMPUR: Kos permulaan yang diperlukan untuk memiliki kediaman pada masa ini mungkin agak membebankan terutamanya kepada golongan yang baru mula bekerja dan keluarga muda.

Bagaimanapun, pemilikan rumah adalah satu keperluan kerana setiap orang memerlukan tempat untuk berteduh. Semakin lama anda bertangguh untuk membeli rumah, semakin tinggi cabarannya.

Umum mengetahui antara cabaran yang ada dalam proses pembelian rumah adalah kos permulaan yang tinggi yang mana masih ramai bakal pembeli yang tidak mempunyai simpanan untuk dijadikan 10 peratus untuk bayaran muka untuk membeli rumah.

Selain itu, akses kepada pembiayaan yang tipis disebabkan rekod kredit yang tidak mencukupi.

Menyedari kesukaran yang dihadapi, Maybank Islamic memperkenalkan kemudahan pelan pemilikan rumah, dikenali sebagai HouzKEY yang meneraju cara baharu untuk memiliki rumah.

Keunikan HouzKEY terletak kepada pembiayaan 100 peratus dan kos permulaan yang rendah iaitu hanya satu peratus kos pindah masuk sahaja.

Pelan itu juga menyediakan fleksibiliti dan keberkesanan aliran tunai.

HouzKEY direka khas untuk membantu bakal pemilik rumah yang berhadapan kesukaran disebabkan oleh kos permulaan yang tinggi.

Pelan itu juga disasarkan untuk pembeli rumah pertama, keluarga yang mahu menaiktaraf rumah disebabkan pertambahan ahli dan juga golongan profesional muda.

Di bawah pelan HouzKEY, ia menawarkan dua cara untuk memiliki rumah iaitu:

• Pertama, hartanah yang ditawarkan oleh pemaju terpilih termasuklah pelancaran baharu, hartanah dalam pembinaan atau yang sudah siap dibina.

• Kedua, hartanah yang disenaraikan untuk jualan oleh penjual individu di dalam platform maybank2own.com

HouzKEY kini menjalin kerjasama dengan pemaju terkemuka dan antara projek yang tersedia adalah di Kuala Lumpur, Selangor, Johor dan Pulau Pinang.

Untuk memohon pelan HouzKEY ini, terdapat beberapa kriteria utama yang harus dipatuhi seperti pemohon mestilah warganegara Malaysia dan berusia antara 18 hingga 70 tahun semasa permohonan dibuat.

Selain itu, pemohon juga tidak boleh mempunyai lebih daripada satu pembiayaan rumah pada masa permohonan dibuat dan pemohon juga boleh memasukkan sehingga tiga nama penjamin untuk meningkatkan kadar kejayaan permohonan HouzKEY.

Seperti pemilik rumah yang lain, pemohon HouzKEY juga diberikan kelonggaran untuk menjual semula hartanah yang dibeli kepada pihak ketiga. Sebagai pemilik kepada hartanah berkenaan, anda boleh menentukan sendiri harga jualan dan mendapat 100 peratus keuntungan jika ia lebih tinggi daripada harga yang dibeli dari Bank. Bagaimanapun, pemohon masih tertakluk kepada Cukai Keuntungan Harta Tanah (CKHT) berdasarkan tempoh bersama dengan HouzKEY.

Untuk sebarang pertanyaan dan bantuan lanjut, boleh layari www.maybank2own.com atau emel ke m2own@maybank.com.

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here